Hoppa till innehåll
Här kan du följa mina tankar och funderingar kring byggnadsvården i Sverige.
©Tomas Håvik


Professorns hörna

Här kan du följa mina tankar och funderingar kring byggnadsvården i Sverige. Allt för att du själv ska få en bättre förståelse för byggnadsvård och gamla hus.

Mvh Göran Gudmundsson


2020 tilldelades Göran Gudmundsson utmärkelsen Professors namn, en hederstitel som utdelas av regeringen. I motiveringen betonas Görans insatser med att sprida kunskap om Sveriges kulturarv och betydelsen av att bevara värdefull bebyggelse. I ”Professorns hörna” reflekterar Göran över vad som händer – eller inte händer – i byggnadsvårdens Sverige.


Montera inte solceller på gamla hus!

Gammalt hus med solceller installerat.
Foto: Tomas Håvik

Nu är det hög tid att varna för trenden med solceller. De säljs som klimatsmarta och antyds vara rena pengamaskiner för fastighetsägaren. Men hur väl stämmer det egentligen? Efter att fönsterbranschen under lång tid lyckats manipulera en stor del av befolkningen till att byta fönster så är det nu dags för nästa våg av övergrepp – solcellsinstallationer! Staten själv eldar på och hjälper företagen. Beslutsfattarna och alla andra influensers får bästa media och många klick för stunden, men konsekvenserna överlåter man åt någon annan i framtiden.

Läs hela texten

SOS Byggnadsvård är inte på något sätt emot elproduktion av solceller – tvärtom, det är ett utmärkt sätt att producera energi – där förutsättningar finns. Men kanske inte i Sverige där vi har moln och mörker större tiden av året – den tid då vi mest skulle behöva energitillskottet! Och alla verkar nu plötsligt tro att man ska kunna sälja elen dyrt på sommaren och köpa tillbaka den på vintern. Verkligheten är i stället att man får skänka bort större delen av vinsten under sommaren. Just nu är det till och med minuspris på el. När mörkret sedan faller slutar förstås solcellerna leverera. Skulle det därtill blåsa lite och vindkraftverken kan börja leverera, blir det ännu fler som skall konkurrera om att få sälja el. Hur går nu den ekvationen ihop? Just nu ringer solcellsinstallatörerna flera gånger i veckan, de enda som verkligen tjänar pengar på vårt dåliga miljösamvete. Köparna däremot riskerar att bara bli förlorare, kasta sina pengar i sjön och dessutom få ett fult hus på köpet när den utlovande kalkylen inte går ihop.

Det som många inte tänker på är att det dessutom inte finns något regelverk för att kontrollera hur solceller ska installeras. Läs igen! Det finns inget regelverk att följa! Installationen sägs behöva vara ”säker” men den beskriver inte HUR, så det blir väldigt godtyckligt om vad detta ”säkert” innebär, vilket gör att det råder rena vilda västern mellan de firmor som installerar hos privatpersoner. Det är därför som så många som ringer till dig och vill sälja.

Hur ska man då som kund själv kunna kontrollera installationen som i praktiken är en högspänningsanläggning på över 1000 volt? Ingen vet exakt. Okej då, men vad kan gå fel? Jo att det till exempel skulle kunna råka bli glapp i någon kontakt mellan panelerna (det ligger cirka 20-50 stycken på ett normalt villatak). Där kan en ljusbåge uppstå med en styrka av 2000-4000 grader Celcius. Och enda sättet att stänga av den är att släcka…. just det, SOLEN! Eller hoppas att huset brinner av någon annan anledning så att man vågar bekämpa eldsvådan. För vad kan brandkåren göra om huset skulle börja brinna och du har solceller? Ingenting. De vet nämligen inte själva hur de ska förhålla sig. Och hur skulle du själv tänka om något som är strömförande brinner och kan skapa ljusbågar upp till 4000 grader? Nog vill man själv också hålla sig borta? Långt borta. Kanske dags att kolla försäkringsbolagets ersättningsvillkor igen?! Vi har ju flaggat för relationen finstilta försäkringsvillkor och gamla hus i tidigare nyhetsbrev – av andra skäl.

Solpaneler har en ungefärlig livslängd om cirka 25 år. Ungefär lika lång tid som det gissningsvis kommer att ta för de antikvariska myndigheterna att komma med en vägledning om vilka hus och kulturhistoriskt värdefulla miljöer som behöver undantas från förvanskningen med solceller. Men har någon tänkt på vad vi ska göra med sopberget med all denna teknik? Solcellspaneler går ju inte att återvinna. Hur stor blir miljönyttan i slutänden då? Och hur var det nu med garantitiden? Och vad innefattar det finstilta där?

Fönsterbyte, luftvärmepump, solceller eller en Trisslott? Vilket skulle du själv hoppas mest på?
Foto: Göran Gudmundsson
Fönsterbyte, luftvärmepump, solceller eller en Trisslott? Vilket skulle du själv hoppas mest på?

Och till sist, det som SOS Byggnadsvård alltid återkommer till, vikten av kunskap för att själv kunna ta hand om sitt hus på ett hållbart sätt, lära sig förstå och känna huset för att kunna göra de enklaste reparationerna själv. Normalt behöver man till exempel se över taket, rensa hängrännor och så vidare för att inte få läckage. Om man då lägger ett lock av solcellspaneler ovanpå, hindrar man denna möjlighet. Under dessa paneler kommer det istället samlas massor med löv, skräp, fågelbon och annat, som både kan orsaka brandrisk, men även binda fukt. Och vips har man lätt ett läckage som kan pågå länge innan man upptäcker det.

Gammalt hus med solceller och värmepump.
Foto: Tomas Håvik

Sedan ska vi inte tala om hur ett gammalt hus med ett före detta vackert tegeltak ser ut efter solcellerna, i värsta fall kompletterade med alla andra statligt energibesparande åtgärder såsom bytta fönster, luftvärmepumpar och tilläggsisolering. Vackert och värdefullt är nog inte vad som kommer stå i annonsen när huset väl ska säljas och värdet i kronor, mot ett värdigt och väl underhållet gammalt hus, kommer inte gå att jämföra.

Nej, låt våra gamla hus vara i fred från detta kommersiella jippo där de gamla husen och miljön än en gång riskerar bli förloraren!

Tomas Håvik och Göran Gudmundsson, juli 2023


Måla inte med plastfärg!

Kulturvärden
Tänk om vi när plastfärgen lanserades på 70-talet hade vetat det som vi vet idag om biverkningarna?  Ett helt svenskt kulturarv i form av förstörda träfasader, fönster och dörrar försvann under den täta färgen – oersättliga kulturvärden, som museifolk brukar kalla dem.

Men plastfärgen finns väl inte kvar idag, tänker du.  Jo visst, i allra högsta grad är det mesta som målas idag fortfarande målat med plastfärg, även om man döljer det snyggt med andra mer säljande namn på burken. Akrylat är lika med plastfärg, även om den ibland spetsas med andra ingredienser. Den unga expediten i färgaffären har tyvärr sällan någon kemiexamen men läser du själv på innehållsförteckningen, som är så lång att den knappt ryms på burken, och ser att färgen ska spädas med vatten, då är det helt klart ingen färg du bör använda på fasad eller fönster, oavsett om du har ett nytt eller gammalt hus!

Hälsingegård med världsarvsstatus – och plastfärg.
Läs hela texten

Hållbarheten
När man förr målade ett hus med linoljefärg brukade man räkna med en hållbarhet utomhus på uppemot femtio år. Självklart avslöjades åldersförändringarna om man synade färgen på nära håll, men det värdiga och naturliga helhetsintrycket bibehölls mycket länge med äkta linoljefärg. ”Naturligt” var det ord som på den tiden beskrev förväntningarna på värdigt åldrande. Idag har vi blivit sjukt petiga och ställer samma orimliga krav på färgytor både inom- som utomhus. En förstående hållning till naturligt åldrande har ersatts av nästan absurda perfektionskrav, förmedlade av reklambilder där husens fasader har samma platta finish som ett ugnslackerat kylskåp. Men bakom de täta och perfekta plastfärgsfasaderna ruttnar istället träet och ommålningsintervallerna blir bara tätare och tätare med tiden. Ingenting är längre i samklang med naturen.

Den största notan för plastfärgen betalas av vårt ruttnande kulturarv.

Havsvattnet
Idag kan vi lägga till att plastfärgen snart kostat oss haven också. Plastfärgen är nämligen den största källan till de förödande mikroplasterna i haven. Nästan 60 procent av mikroplasterna i haven kommer nämligen från plastfärg! Det var ju så behändigt, berättade plastfärgsreklamen, att man kunde skölja av penslarna i diskhon… Hotet handlar alltså inte bara om de där nya plastprylsöarna som du sett på teve, de som bildas av engångsartiklar, barns leksaker, de billiga trädgårdsmöblerna och så vidare. Det handlar om något värre – om mikroplast eller nanoplast, alltså de korn, flagor och fibrer som brutits ner från större plastföremål och som därefter hamnar i magen på fisk och andra vattendjur och som skapar en falsk mättnadskänsla, vilket i sin tur gör att de svälter ihjäl. Engelska kanalen är för oss det närmaste problemstället med en massiv fiskdöd på grund av dessa mikroplaster.

Ibland går det fel hela vägen. Dåligt virke, dålig plastfärg…

Norge
Norska Riksantikvarieämbetet har länge varit en föregångare när det gäller byggnadsvård och begriplig information om lämpliga material för gamla hus. Nu skriver Riksantikvarien själv i en varningsartikel i Aftenposten ”Vi trer plastposer på byggene våre” och hon går där till motattack mot plastfärgsbranschen och dess bedrägliga marknadsföring och desinformation om linoljefärg. Hon pekar också på en viktig grupp som man borde lyssna mer på när det gäller råd i färgfrågor. Nej, inte målarna, utan TRÄHANTVERKARNA, de som med sin kunskap och erfarenhet vet vilken färg som på sikt bäst bevarar ett trähus – gammalt som nytt – linoljefärg alltså! ”Håndverkerne er de viktigste personene når gode valg for ett hus skal tas”, avlutar hon. Så sant som det är sagt! För dem blir färgvalet verkligen en hjärtefråga, de som stått för underlaget som färgen ska målas på. Heja Norge!

En checklista om linoljefärgsmålning:

  • ALLA kan man måla med linoljefärg, till skillnad mot plastfärg. Eftersom linoljefärg torkar långsamt kan man enkelt gå över hela ytan igen och göra slutfinishen flera timmar senare.  När gäster spontant kommer på besök kan du bara lägga penseln åtsidan och bjuda på en kopp kaffe för att gå tillbaka en timme senare och fortsätta som om ingenting hänt. Plastfärg torkar däremot på några minuter.
  • Du slipper allergiska reaktioner. Du vet väl att när man målar med plastfärg så rekommenderas det att man som gravid inte bör vistas i lokalerna på flera veckor efteråt, och du ska som gravid absolut inte måla med den själv! Det är alla konserveringsmedlen som är problemet.
  • Med linoljefärg slipper du rengöring och torkade penslar. Ställ dem bara i rå linolja tills vidare så håller sig penseln redo att användas i åratal.
  • Linoljefärg tål frost. Ingen fara med att låta färgen stå kvar i uthuset eller i sommarstugan över vintern. Inte heller med penslarna i linoljebad.
  • Tvätta dig med lite såpa efter linoljemålningen. Hur många har inte stått i duschen och skrubbat sig skinnflådd för att få bort plastfärg från armarna?

De här tipsen är redan självklara för många av oss byggnadsvårdare. Så om vi alla försöker berätta om fördelarna med linoljefärg för andra, som aldrig tänkt på saken, kan vi göra en både naturen och kulturen och oss själva en jättetjänst! Skicka därför gärna detta nyhetsbrev vidare till någon som du tror behöver få lite mer kunskap i ämnet.

Göran Gudmundsson, juli 2023


En tunna guld!

En tunna guld SOS Byggnadsvård
En tunna skrot? En tunna med ”bra att ha-bitar”? Eller till och med en tunna guld!

När vi efter långt letande för 50 år sedan äntligen hittade ett sommarställe blev det ett totalt sönderbyggt 1700-talstorp, men det låg på en öppen plats i landskapet, med vyer åt alla håll och hade ett härligt solläge hela dagarna. Här kommer vi att trivas, förstod vi. Inte anade jag själv då att det var just det här huset jag fortfarande skulle stå och predika om 50 år senare; om till exempel just vikten av läge. Antikexperten säger gärna ”skicket, skicket, skicket”. Jag säger ”läget, läget, läget”. Ett hus kan nämligen alltid kompletteras med fler byggnader, byggas om och byggas till, men själva landskapet och platsen kan man inte ändra så mycket på. Så köp ditt hus om du känner att det är i den här miljön du hör hemma! Så gjorde i alla fall  vi. Det var det första rådet i denna predikan.

Läs hela texten

Gammalt ja? Hur gammalt är gammalt? Under renoveringen skymtade vi spår av 1700-tal  lite här och där, men bara spår. Ett grovt skurgolv fanns kvar i farstun. Farstudelen brukar ju vara lågt prioriterad i gamla hus, till och med oisolerad. Så var det även här. Bakom pärlsponten i köket syntes spår av stänkmålning på timmerväggarna. Men inga bevarade dörrar, inga fönster, inga foder kvar från 1700-talshuset, eftersom huset ju var så konsekvent moderniserat på 1910-talet. Fernissade smalbrädiga golv, pärlspontväggar, pärsponttak, allt var i pärlspont, det vill säga allt som inte redan hade börjat byggas om till någon sorts grov efterfunkis med bland annat ospröjsade fönster i fel format. Vårt mål blev nu att istället bevara och spinna vidare på 1910-talet, ”pärlsponthuset”.

Sommarstället 1975

Första hindret för ett tidstroget återställande, det här var 1975, var den så kallade marknaden. Att åka till sågen eller hyvleriet och fråga efter pärlspont var som att fråga livsmedelshandlarn om han inte möjligen hade något gammalt lager med rutten mat också. Att gå in i den lokala färghandeln och fråga efter linoljefärg, var minst lika döfött.
– Och det kommer du och frågar efter nu, när vi äntligen har sålt den sista burken, svarade färghandlarn i Delsbo på min fråga efter linoljefärg.


ALLA försökte istället omvända oss och hjälpa oss att hitta till de moderna byggmaterialen. Nu fanns det till exempel spånskivor istället för råspont, nu sålde man mineralull på rulle istället för sågspånsisolering och tryckta tapeter var omodernt. Ville man ändå ha ett gammaldags alternativ fanns det brun gjuteväv med mönster. Och parkettgolv hade börjat säljas i form av spånplatta med limmade bitar med trämotiv på. Vi vågade knappt andas om att vi helst ville ha skurgolv. Det mest deprimerande faktumet var dock järnaffärerna, som samordnat verkade ha kört ut containrar med alla traditionella järnbeslag på tippen runt 1975. Med klippspik. Med spårskruv. Med kammarlås, ja med allt som plötsligt betraktades som omodernt.
– Å fan, hade du velat ha SÅNT, sa järnhandlarn i Bollnäs generat, när jag frågade efter fönsterhaspar till enkelfönster?

En tunna skrot? En tunna med ”bra att ha-bitar”? Eller till och med en tunna guld!

För att råda bot på bristen på autentiskt byggnadsmaterial till vår ombyggnad återanvände vi allt gammalt vi kunde. Vi till och med offrade pärlspontväggarna i ett av rummen för att vi behövde reservbitarna till att laga ett tak i ett annat rum med rötskador runt skorstensstocken. Det gick alltså inte att gå till hyvleriet och fråga om vi kunde få en liten mindre pärla på pärlspontbräderna, en som stämde bättre till vår egen panel, utan vi fick vara glada över att de över huvud taget tillhandahöll något så urmodigt som pärlspont. Och så fick vi lösa våra egna problem på annat sätt.

Så föddes idén med ”bra att ha-tunnan”, tunnan som följt med huset och från början bara stått där tom, men som bara blev fullare och fullare av tillvaratagna reservbitar med åren. Där föddes också en byggnadsvårdare kan man säga. För det var så roligt att i röran av gamla brädstumpar knäcka koden med varför vissa dörrfoder hade fodersocklar och andra inte, varför vissa bräder var spikade i spont och andra synligt. Här föddes förstås också en nörd – som du redan har förstått. Till exempel när jag insåg att även en hundraprocentigt maskintillverkad inredning, till exempel en pärlspontinteriör, ändå kan fås att andas en hantverksmässigt gedigen, kraftfull och äkta känsla, bara av att man inte försänker alla spikskallar, spacklar över alla kvisturslag och slutligen dränker ytorna med färg,lika slät och död som kylskåpets kulör. Och hur lärorik var inte resan att få lära sig hantverkarnas och byggvaruhandlarnas eget språk och argument för och emot de traditionella byggmaterialen, eller ”gammsnusk” som en västerbottnisk hantverkare kollektivt döpt om dem till?

Det som däremot ingen anade, inte ens jag, var att 1700-talshuset med i stort sett alla sina detaljer också fanns bevarat, ja gömt bakom alla pärlspontytor, i golven och i taken. För när vi renoverade denna enkla miljö visade det sig förstås att vi inte var de första som varit tvungna att vända på slantarna – och träbitarna. I en dörröppning satt t ex en vackert handhyvlad 1700-talskarm kvar, återanvänd som utfyllnad, taklisterna hade också fått en ny funktion när huset blev ”pärlsponthus”, den här gången som täcklister för att förhindra den då moderna sågspånsfyllningen från att sippra ut genom springorna i trossbotten. De gröna glasbitar från 1700-talsfönstren som låg utströdda överallt i trossbottnarna – var ett gammalt sätt att göra det otrivsamt för mössen, lärde vi oss också. Och i vedboden visade sig att de valhänt snickrade hyllorna i hörnen egentligen hade hyllplan av återanvända barockfoder från det ursprungliga husets dörrar och fönster. Och alla med spår av originalfärg från 1700-talet kvar!  Idag skulle man, med hjälp av alla dess ”DNA-fynd”, utan svårighet kunna återskapa originalstugan från 1700-talet. Vilken tur att alla bitar inte låg där serverade som ett ”1700-talsalternativ” från början, tänker jag, för då hade vi inte fått 50 års trivsel i vårt ändå rätt så autentiska, älskade pärlsponthus, utan istället fått bo ”bara” i en 1700-talskopia av den där timmerbyggnaden under.

Hörnhylla byggd av stumpar av 1700-talsfoder i vedboden.

Vad gäller den där tunnan så var idén alltså bara att återanvända en otymplig tunna till ”arkiv” för sådant vi ändå rev ut och tänkte att vi kanske en dag i framtiden ville minnas den exakta formen eller färgen på. I så fall vore det bara att dyka ner i tunnan igen och ”arkivforska”.

Och tadaaaa! Nu börjar du ana vad jag tänker runda av med? Idag är det generationsväxling på torpet. Igen, får man väl säga på ett ungefär 300-årigt torp. Nu tar den yngre generationen över huset efter våra egna 50 år. Och som byggnadsvårdare är det bara att glädjas över nya tider! På bara några kilometers avstånd  från torpet kan man nu köpa linoljefärg igen, både matt och blank, klippspik för spikning med synliga skallar, specialhyvlade snickerier, pärlspont med mera. Det är bara att dyka ner i den där tunnan först och verifiera vilka profiler som skulle kunna vara de rätta för huset. Och till sommaren kommer auktionerna där byggnadsvårdsmaterialen plötsligt ligger nästan i samma prisklass som annat antikt. Och det är kanske ändå den bästa upprättelsen för gamla byggnadsmaterial, när de äntligen övergått från ”gammsnusk” till hårdvaluta på antikmarknaden. För kulturhistoriskt värde, autenticitet, ja till och med själ, kan de flesta husrenoverare prata sig bort ifrån. Men en prislapp brukar få de flesta att inse. Att nu har gammsnusket blivit guld.

Göran Gudmundsson, mars 2023.


Skruttiga uthus – landsbygdens guldreserv!

Landsbygdsfrågorna kommer alltid på tapeten i valtider. En himla massa buller före valet, sedan tystnar tunnorna. Nu är det de dyra energipriserna som tynger oss landsortsbor mest. Kommer vi över huvud taget att ha råd att bo med de här elpriserna? Och för oss som driver företag – vågar vi över huvud taget satsa? Eller hamnar vi i samma situation som så många pizzerior, bagerier och restauranger? Dyra lokalkostnader, dyr el och kunder som tvingas välja att spara in på just sådana speciella tjänster som vi kan erbjuda?

Läs hela texten


Landsbygdens fördelar är dock många. Vi behöver väl inte nämna det där med frisk luft och vackra vyer? Många landsortsbor bor dessutom på egen gård och bland företagarna är det inte ovanligt att man har sin verksamhet och sitt kontor hemmavid. Eller i alla fall har behov av det. Det är här min uthusspaning kommer in. Vore det för ett par år sedan, innan våra styrande kom på att starta elrea gentemot övriga Europa så kanske denna spaning hade varit lämpligare tidsmässigt, men det måste väl snart komma bättre tider? Hursomhelst. Nu heter spaningen ”Kontor i uthuset”!

Så här efter pandemins härjningar så ser vi ett tydligt skifte med utflyttning av kompetent arbetskraft från storstäderna. Och det är något som helt klart kommer fortsätta. Och vad händer när det möbleras om så mycket i samhället som det gör nu? Jo det kommer in nya tankar och idéer till ställen dit man flyttar. Historiskt sett är det väl denna trend som utvecklat människan och gjort att hon fått det bättre. Så vart vill jag komma? Jo vi sitter på gamla skruttiga uthus som vi kanske helst vill bli av med, men egentligen är det vår landsbygds klenoder vi har framför våra fötter – landsbygdens guld!

Det är alltid praktiskt att separera bostaden från verksamheten för att kunna arbeta ostört. Att inreda ett kontor i någon ekonomibyggnad, som ändå inte används för annat är passiv långtidsförvaring kan alltså vara en bra idé. Inga yttre förändringar behövs – vilket också är viktigt för det kulturhistoriska bevarandet – bara en tätare dörr innanför den gamla porten – om det nu till exempel är ett stall eller i en ladugård som verksamheten ska in i. En skicklig snickare behövs för att göra innerdörren skräddarsydd, tät och vackert glasad. Byggvaruhandelns standarddörrar är tyvärr alltid en katastrof för äldre hus. Gamla handblåsta fönsterrutor brukar heller inte vara någon bristvara på landet och innanför de nya innerdörrarna renoverar man ytskikten till bara så stor lokal man behöver för tillfället. Om plånboken är nästan tom kan man kanske dela upp planen i etapper och inreda vidare om några år? Och spara kostsam tätning, isolering och målning av tillkommande delar till dess? Tänk dig själv ett kontor fritt från giftiga plastmattor, klickgolv och lysrör. Eller om inte du inte själv längtar dit finns det säkert någon utflyttad stadsbo som tröttnat på grottekvarnsstora kontorslandskap och börjat längta efter att få jobba i genuin landsbygdsmiljö.

Finns det vatten i ladugården eller i stallet kanske det kan bli ett pentry också? Man kanske också  kan hyra ut till hemestrande stadsbor på sommaren? Och uteplatsen är given, eller år det någon mer än jag som inte kan låta bli att se en inbjudande trädgårdsmöbel i vindskyddet mellan de öppna träportarna?

– Vi är vana att klara oss på egen hand. Jag har inga bidragsböner, säger en egen företagare i norr i morgonens tidning. Vart han vill komma är att man på landsbygden är van vid att klara sig själv, och med det sagt vill jag som byggnadsvårdare bara lägga till: Se bara till att inte riva den resurs som kommer att vara guld imorgon – de skruttiga gamla uthusen!

Bilderna visar ett par hemmakontor. Den nytillverkade glasporten sitter på stallet på en gammal bergsmansgård. Det andra är en före detta svinstia, nu ombyggd till kombinerat kontor och sammanträdesrum på ett gammalt torp.


En liten ordlista till byggunderhållningen på TV

Här kan du följa mina tankar och funderingar kring byggnadsvården i Sverige.

Vad lär vi oss om värdet av gamla hus i TV:s olika arkitekturprogram? Ja, inte mycket faktiskt.

Läs hela texten

De gamla husen finns där mest som en slätstruken bakgrund till de nybyggda och framåtblickande. Och här har faktiskt TV en poäng. Som vi har renoverat våra gamla hus har de med tiden blivit mer och mer opersonliga och ointressanta. Som ett äldre kollektiv i trä med plastfärg och med alla sina originaldelar utbytta. Medan de nya, arkitektritade byggnaderna – innan de själva blivit utsatta för vår tids underhåll det vill säga, framstår som nytänkande, personliga och utstickande. Detta är alltså min första spaning – att det är den undermåliga/uteblivna svenska byggnadsvården som mest förvanskar våra gamla hus. Men också att de nybyggda husen snart kommer att gå samma grymma öde till mötes – om vi inte själva snart blir bättre på byggnadsvård.

Den andra spaningen går ut på språkbruket i programmen. Gamla hus nervärderas och marginaliseras ständigt i ordvalet när de beskrivs. Här kommer några exempel.

Pastisch
Pastisch är en nedsättande benämning som ofta används när arkitekter och bygglovsfolk planerar för nya byggnader i gammal miljö. De som tar avstånd från ”pastischer”, i mina ögon, brukar de lustigt nog själva föredra byggnader i en uttjatad eftersläpande ”funkisstil” – betong med platta tak, fönster i ytterhörn osv. Och sedan kallar de andra hus för pastischer!

Kuliss
Kuliss används på samma sätt som ordet ”pastisch” för att nedvärdera den nybebyggelse som vilar på gammal svensk byggnadstradition. Kuliss betecknade ursprungligen ett enkelt illusoriskt montage, till exempel inramningen av en teaterscen. En kuliss var alltså inte menad att granskas i sömmarna och utfördes därför av mobila och enkla material. Motsatsen borde kanske heta ”sann” eller ”äkta”?
Idag har paradoxalt funkishuset utvecklats till just en sådan modern kuliss, ofta i form av en överstor lådliknande villa i glas och betong, gärna brutalt inklämd i ett redan uppvuxet villaområde. Det som förenar denna nutida kuliss med teaterkulissen är att den nya funkiskulissen snart också behöver förses med en ridå. För när de som flyttat in bakom panoramafönstren plötsligt inser att det eleganta coctailpartyt i huskatalogens presentation egentligen aldrig inträffar och att föreställningarna för grannarna istället begränsas till en man i mjukisbyxor liggande i soffan och tittar på film kvällarna igenom. Då behövs det en ridå även till denna kuliss.  

Kompromiss
Ordet kompromiss förekommer sällan i TV:s arkitekturprogram, däremot hyllas motsatserna ”kompromisslös”, ”fräck” och ”utstickande”. Dessa benämningar används desto flitigare som positiva mantra i försvaret för främmande byggnader som slår sönder våra gamla miljöer. För den som fått en sådan ”kompromisslös” byggnad som närmsta granne, gärna i form av en svart låda med panoramafönstren vända åt det håll som tidigare utgjorde den egna utsikten, skulle nog hellre ha föredragit en byggnad med kompromisser, mindre fräckhet som inordnar sig istället för att sticka ut.

Kopia
Ordet ”kopia” är som en svordom i arkitekt- och planeringskretsar. Med sin akademiska skolning har speciellt arkitekter lärt sig att hellre göra egna misstag än att ta lärdom av äldre lyckade byggnader. När museiutbildade samhällsplanerare, till exempel byggnadsantikvarier skall förhålla sig till traditionell arkitektur i nybyggnadssammanhang, blir det också tummen ner, för i den museala utbildningen ingår att betrakta kopior som värdelösa, speciellt i jämförelse med ”original”, som om de till exempel vore tavlor i en museal utställning. När det handlar om byggnadsvård och byggnadsvårdsdetaljer framkallar därför många olika ”kopior” ångest hos de antikvariska kontrollanterna. Det finns till och med de som, utan att rodna, föreslår att all nysmidd spik borde datummärkas, för att man i framtiden (man skyller på ”framtiden”) alltid ska kunna avgöra vilken som är ”original” eller ”kopia” i sammanhanget. 
Byt istället ut ordet ”kopia” mot orden ”hantverkstradition” eller ”kulturarv” och du förstår vart jag vill komma? För det är det som det handlar om. Alltså att vi istället borde uppmuntra och föra vidare hävdvunnen kunskap, svensk hantverksskicklighet och estetik. Och inte låta oss tryckas ner av kritikernas negativa ordval! För om man väl lär sig att kopiera trovärdigt och i sin ”kopiering” dessutom lyckas skapa ett alldeles eget och personligt uttryck. Där föds också ett geni! Får jag bara exemplifiera med stadshusarkitekten Ragnar Östberg? Eller skulptören Carl Milles?  Ja, men nu har vi ju ingen levande Östberg eller Milles i Sverige, inte just nu i alla fall, inflikar vän av ordning. Ja, det var kanske dit jag också ville komma?

Funktionalism
Funktionalismen föddes på 1920-talet och var från början inte en byggnadsstil, utan utgick mer från idén om att föremål och byggnader även i sin form skulle redovisa sin funktion. Funkisen kallad, förkastade därför både traditionell arkitektur och historiska stilar, men blickade själv motsägelsefullt gärna ner mot medelhavsområdet i sökandet efter sina egna estetiska uttryck. Numera har även funkisen övergått från att vara en idé till att själv bli just en ”stil”. Lådaktiga volymer, platta tak, putsade betongfasader och stora fönsterytor hör till denna stil. Alltså material och utföranden som skaver ordentligt i vår miljömedvetna tid. Vi på SOS Byggnadsvård vill därför gärna peka på ett annat, svenskt ”funkisalternativ”. Eller vad sägs om till exempel ett hus som ärligt redovisar sin planlösning redan i exteriören? Är byggt av lokala material såsom trä, tegel och sten. Och som har fler fönster mot södersolen och färre mot kylan och norr. Som i bästa fall kanske också har en jordkällare med torvtak? Och över huvud taget inte innehåller något annat än förnyelsebara och naturliga byggnadsmaterial? Och slutligen, som dessutom lätt kan flyttas, göras mindre eller förstoras efter behov? Timmerhuset är kanske den egentliga funkisbyggnaden alltså?!